Doelstelling 6.3 Veiligheid
Voortgang van onze planning 2e rapportage:
Crisisnoodopvang Petten
In Petten is sinds oktober 2022 een crisisnoodopvanglocatie ingericht (CNO). In april heeft het COA aan de gemeente verzocht of ze de locatie als noodopvanglocatie mogen over nemen. Het college heeft besloten om in principe in te stemmen met het verzoek van het COA om de locatie voor nog een periode van maximaal 5 jaar ter beschikking te stellen. Hiervoor moeten wel de nodige procedures (succesvol) doorlopen zijn. Op dit moment wachten wij op de plannen van het COA. Alle kosten worden door het COA betaald of zijn via de Veiligheidsregio aan het Rijk/COA doorbelast. Op dit moment maakt de gemeente geen kosten voor de CNO of in het proces naar mogelijke noodopvang, anders dan personele kosten.
Zorg en veiligheid
Het thema zorg en veiligheid is steeds prominenter aanwezig. Om de verbinding tussen de domeinen zorg en veiligheid te borgen, te verbeteren en integraal te benaderen is over een periode van 2 jaar een adviseur Zorg en veiligheid ingehuurd. Een aantal van de onderwerpen die onder deze adviseur vallen zijn: aanpak personen met verward gedrag, nazorg ex-gedetineerden, aanpak radicalisering en extremisme. Jaarlijks gaat het om 100 tot 150 casussen.
Om de integraliteit te waarborgen wordt de inhuur na deze onderzoeksperiode omgezet naar vaste formatie. De formatie wordt beschikbaar gesteld uit huidige capaciteit van het team openbare orde en veiligheid en het sociaal domein.
Dienstverleningsovereenkomst Veiligheidsregio
Als gemeente zijn wij verantwoordelijk voor de kaders van een veilige en gezonde leefomgeving. De Veiligheidsregio ondersteunt in de gemeente op basis van een dienstverleningsovereenkomst op een aantal bovenwettelijke taken. Hierbij moet gedacht worden aan adviezen over grote en complexe evenementen en complexe omgevingsvergunningen.
Op dit moment wordt er door alle gemeenten verschillend omgegaan met het aanvragen van de bovenwettelijke adviezen. Om dit beter te stroomlijnen is één gezamenlijk format opgesteld voor de dienstverleningsovereenkomst. Per gemeente worden wel nog afspraken gemaakt over hoeveel uren/producten er worden afgenomen.
Wij nemen op jaarbasis 140 uur af, wat neerkomt op een bedrag van circa €6.000,-.
Inmiddels is gebleken dat voor 2023 meer uren moeten worden afgenomen dan afgesproken in de dienstverleningsovereenkomst. Dit heeft onder meer te maken met het wegwerken van een achterstand ontstaan na ziekte van een medewerker.
De extra werkzaamheden komen neer op 100 uur met een bedrag van ongeveer
€ 8.000,- de uurprijs voor meerwerk liggen hoger dan de afspraken vanuit de Dienstverleningsovereenkomst.
Strandveiligheid
Op het gebied van de reddingsbrigades zijn dit jaar extra kosten gemaakt.
Het gaat hierbij om onderstaande kosten:
Aanschaf motor voor vaartuig Callantsoog € 5.500,-
Door aanschaf van een nieuwe motor is het niet nodig om het bestaande vaartuig te vervangen. Hierdoor wordt de investering van nieuwe boot uitgesteld van 2024 naar 2029.
Aanschaf waterscooter Sint Maartenszee
Extra kosten aanschaf waterscooter € 8.000,-
Voor het jaar 2023 staat een bedrag van €26.000,- geraamd voor de aanschaf van een waterscooter. Vanwege de hoge materiaalkosten is het bedrag niet meer toereikend. De aanschaf van de waterscooter bedraagt nu € 34.000,-.
Daarnaast wordt er, door een defect van de trekker van Callantsoog, vastgesteld om het begrote bedrag van € 20.000,- over te hevelen van 2024 naar 2023. Hierdoor kan in 2023 al een andere trekker worden aangeschaft in plaats van in 2024.
Aankomende tijd zal gekeken worden naar een kostensystematiek met betrekking tot de reddingsbrigades.
Cameratoezicht Station Schagen
In december 2022 en begin januari 2023 hebben wij tijdelijk cameratoezicht ingezet op en rondom het station in Schagen. Dit naar aanleiding van de vele meldingen van overlast, vernielingen en criminaliteit. Naar aanleiding van deze succesvolle pilot is besloten om het cameratoezicht voort te zetten voor een periode van 4 jaar. Deze kosten kunnen nog gedekt worden uit de lopende begroting. Een deel van de kosten wordt gefinancierd uit het gereserveerde bedrag van cameratoezicht van de Markt in Schagen. Daar zijn de kosten lager uitgevallen dan begroot.
Bibob
In het begin van 2023 is door middel van een afstudeerstage onderzoek gedaan naar de uitvoering van de wet Bibob binnen de gemeente Schagen. Het onderzoeksrapport is in juni 2023 opgeleverd. Om uitvoering te geven aan de aanbevelingen en verbeterpunten vanuit het rapport is voor een jaar iemand in dienst genomen om deze resultaten te effectueren. De formatie ruimte is vanuit de bestaande formatie van fysieke leefomgeving ingevuld.
Oneigenlijk gebruik woningen
Begin 2023 waren er 210 adressen waar niemand stond ingeschreven in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA). Deze worden gecontroleerd op oneigenlijk gebruik.
Op 128 adressen zijn reeds controles uitgevoerd. Hieruit is gebleken dat op 4 adressen de bewoners niet stonden ingeschreven, dit is inmiddels wel gebeurd. Op 3 adressen wordt nader onderzoek gedaan, het gebruik is hier nog niet vastgesteld. De overige 121 adressen werden verbouwd of stonden leeg, daar was geen sprake van oneigenlijk gebruik.
In de stad Schagen worden de controles oneigenlijk gebruik nog uitgevoerd. Dit gaat om 82 adressen.
Omgevingswet
Per 1 januari 2024 treedt de omgevingswet in werking. Het nieuwe beleid Vergunningen, Toezicht en Handhaving wordt vastgesteld en de werkprocessen worden hierop aangepast. In 2024 wordt de Omgevingswet geïmplementeerd in de uitvoering. In komende periode wordt de gemeenteraad voorbereid om in december 2023, vijf verplichte besluiten te nemen over de implementatie van de Omgevingswet. Deze hebben o.a. betrekking op de rollen van het college en de raad.
Boa’s
Voor het team boa’s is in de afgelopen periode gewerkt aan het verbeteren van het gehele proces van toezicht- en handhaving in de openbare ruimte. Dit brengt meer kosten met zich mee. Er is door de gemeente vooral in het team geïnvesteerd in functiegerichte opleidingen (Bike-opleiding, RTGB en 4x4 training), uitrusting (voertuigen, fietsen en kleding) en zijn de boa’s vanaf april 2023 gehuisvest in het politiebureau van Schagen.