Doelstelling 2.1 Bouwen en wonen
Voortgang van onze planning 2e rapportage:
Programma wonen
In 2023 is er gestart met de bouw van 468 woningen en zijn 168 woningen opgeleverd.
Voor de gebiedsontwikkeling Muggenburg Zuid wordt de projectopdracht en aanvraag voorbereidingskrediet aan het college voorgelegd en daarna aan de raad. Voor Schagen-Oost kan de raad dit jaar ook een krediet aanvraag verwachten.
Woningmarktonderzoek
Het woningmarktonderzoek is afgerond. Binnenkort wordt deze gepresenteerd aan het college en wordt de raad geïnformeerd.
Woningsplitsing
Woningsplitsing wordt door de gemeente gestimuleerd zodat er meer, kleinere woningen gerealiseerd worden. We werken actief mee aan initiatieven voor het splitsen van woningen. Wooncompagnie is een pilot gestart voor het splitsen van bestaande bouw huurwoningen. Zij richten een modelwoning in aan de Kastanjestraat in Schagen. Eind 2023 is Wooncompagnie voornemens hiervoor een realisatiebesluit te nemen.
Aanpassing CPO beleidsregels
Het beleid voor CPO is aangepast naar aanleiding van door CPO groepen ervaren knelpunten. Uw raad is daarover recent geïnformeerd. De aangepaste beleidsregels zijn gepubliceerd.
Beleid Tiny Houses
Het beleid Tiny Houses is opgesteld en heeft ter inzage gelegen. Dit jaar wordt het beleid voor vaststelling aan de raad voorgelegd.
Startersleningen
In september wordt in de Raad een voorstel behandeld dat de maximale starterslening verhoogt naar € 50.000 en de maximale koopsom vaststelt op 80% van de NHG grens. Dit zorgt ervoor dat de starterslening voor meer mensen bereikbaar wordt en beter aansluit bij de veranderende woningmarkt.
Huisvesting- en doelgroepenverordening
Er wordt een projectopdracht opgesteld waarbij onderzocht wordt of de inzet van een Huisvestingverordening van toegevoegde waarde kan zijn voor de gemeente Schagen. Tegelijkertijd wordt de Urgentieverordening geëvalueerd en mogelijk opgenomen in de op te stellen Huisvestingsverordening. Daarnaast wordt onderzocht of het inzetten van een zelfbewoningsplicht voor bestaande woningen van toegevoegde waarde is voor de gemeente. Indien blijkt dat de instrumenten toegevoegde waarde hebben voor de gemeente dan worden deze uitgewerkt. Deze opdracht betekent een financiële last van ongeveer 14.000,- euro; voor het uitvoeren van het onderzoek en het opstellen van de verordeningen en regels. Hier is geen budget voor beschikbaar in de exploitatie. Daarom is ervoor gekozen om voorbereidende werkzaamheden zoveel mogelijk door de eigen organisatie uit te voeren.
Met het oog op de toekomstige Omgevingswet is versneld een Doelgroepenverordening opgesteld. De Doelgroepenverordening moet voor het einde van dit jaar zijn vastgesteld door de gemeenteraad om zijn werking te behouden. De Doelgroepenverordening blijft na inwerkingtreding van de Omgevingswet nog bestaan totdat een ‘definitief’ Omgevingsplan door de gemeenteraad is vastgesteld. De regels uit de huidige Doelgroepenverordening worden dan opgenomen in dit definitieve Omgevingsplan. Begin oktober wordt de doelgroepenverordening voorgelegd aan het college.