Lasten
Bedragen x € 1.000,-
Omschrijving | Stand 1ste rapportage 2023 | Reeds besloten | Wijziging 2de rapportage | Stand 2de rapportage | |||||
P7PD2.23 | OZB | 159 | N | V | 195 | N | 354 | N | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P7PD3.23 | Reserves | 1.910 | N | 3.881 | N | 0 | V | 5.791 | N |
P7PD4.23 | Vpb | 1 | N | V | 0 | V | 1 | N | |
P7PD5.23 | Overig | 1.645 | N | 210 | N | 379 | V | 1.476 | N |
Totaal | 3.715 | N | 4.090 | N | 184 | V | 7.621 | N |
Omschrijving mutatie | Bedrag | V/N | |
P7PD2.23 | Het landelijk beeld is dat de vergoedingen aan no-cure-no-pay bureaus stijgen. Staatssecretaris Marnix van Rij heeft eerder dit jaar aangekondigd de NCNP-bedrijven te willen aanpakken. Deze ontwikkeling zien wij ook terug op het budget WOZ waar een behoorlijk overschrijding ontstaat. Dit komt doordat er meer bezwaar- en beroepschriften ingediend worden dan voorgaande jaren en de proceskostenvergoedingen zijn verhoog en hierdoor het uit te keren bedrag per gegrond bezwaar- / beroepschrift ook hoger ligt. | 195 | N |
---|---|---|---|
P7PD5.23 | Het afgelopen jaar is er onder andere veel geïnvesteerd in de buitenruimte van onze gemeente en het sociaal domein. Echter deze investeringen konden in veel gevallen binnen de bestaande geldstromen worden opgevangen of anders met leningen korter dan 1 jaar. Hierdoor is geen gebruik gemaakt van het aantrekken van een langlopende lening. Binnen de huidige geldmarkt worden voor leningen korter dan 1 jaar op dit moment bijna geen kosten in rekening gebracht en neemt de portefeuille voor langlopende leningen steeds meer af. | 360 | V |
Totaal | 165 | V |
Omschrijving mutatie | Bedrag | V/N |
---|---|---|
Totaal overig | 18 | V |
Baten
Bedragen x € 1.000
Omschrijving | Stand 1ste rapportage 2023 | Reeds besloten | Wijziging 2de rapportage | Stand 2de rapportage | |||||
P7PD1.23 | Algemene uitkering | 88.239 | V | 255 | N | 250 | V | 88.234 | V |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P7PD2.23 | OZB | 12.384 | V | V | 0 | V | 12.384 | V | |
P7PD3.23 | Reserves | 976 | V | 3.931 | V | 0 | V | 4.907 | V |
P7PD5.23 | Overig | 6.139 | V | V | 160 | V | 6.299 | V | |
Totaal | 107.738 | V | 3.675 | V | 410 | V | 111.823 | V |
Omschrijving mutatie | Bedrag | V/N | |
P7PD1.23 | N.a.v. het hoge accres in de september circulaire 2022 is er besloten om € 250.000 op de balanspost op te nemen. In de mei circulaire werd duidelijk dat het accres bevroren is waardoor er verwacht wordt dat er geen terugbetaling plaats hoeft te vinden. Naar aanleiding daarvan is het bedrag van de terugbetaling vrijgevallen. Dit heeft geleid tot een incident voordeel van € 250.000. | 250 | V |
---|---|---|---|
P7PD5.23 | Met behulp van de internetfaciliteit schatkistbankieren kunnen houders van een rekening-courant actuele standen en mutaties raadplegen. Ook de gemeente Schagen is verplicht om overschotten op de rekening courant af te romen en dit te reserveren voor het schatkistbankieren Voor het uitzetten van geld wordt per kwartaal rente ontvangen. Deze rentevergoeding die door gestegen rente is toegenomen is niet in de begroting opgenomen. | 200 | V |
P7PD5.23 | Tot 2021 was de opbrengst aan precariobelasting ruim 2 miljoen. Het verschil tussen de geraamde opbrengst en de werkelijke opbrengst viel toen minder op, omdat het verschil bijna verwaarloosbaar was op de totale opbrengst precariobelasting. Met ingang van 2022 mocht de precariobelasting op kabels en leidingen in gemeentegrond niet meer worden geheven. De opbrengst precariobelasting is hierdoor ten opzichte van voorgaande jaren met € 2.076.000 verlaagd. Daarnaast was de opbrengst in 2021 en 2022 moeilijk in te schatten vanwege verminderen als gevolg van corona. Dit jaar zien wij dat de opbrengsten in de begroting niet corresponderen met de werkelijk leges die geheven kunnen worden. Een bijstelling van het budget is hirdoor noodzakelijk. | 40 | N |
Totaal | 410 | V |