Bijlagen

Bedrijfsvoering

P&O

Organisatie
Het laatste staartje van de reorganisatie is met het vaststellen van de voorlopig plaatsingsplan en het vaststellen van de fijnstructuur een feit. Alle medewerkers zijn geïnformeerd door middel van een brief over hun plek in de organisatie.
Een aantal functies wordt in het laatste kwartaal nog beschreven en (definitief) gewaardeerd.

Er zijn vijf speerpunten benoemd waarmee de organisatie in verschillende projectgroepen aan de slag gaat.

  • Grip op grote projecten;
  • Managementontwikkeling;
  • Sturing op politieke dossiers/lange termijnplanning;
  • Ontwikkelagenda;
  • Ontwikkeling 'Thuis in gemeente Schagen.

In-, door-, uitstroom
We hebben dit jaar tot nu toe 89 vacatures ingevuld. Daarvan zijn er 19 ingevuld door collega’s die zijn doorgestroomd. In totaal hebben 66 collega’s onze organisatie verlaten.
De arbeidsmarkt blijft krap is, waardoor het vinden van geschikte kandidaten voor openstaande vacatures een behoorlijke uitdaging blijft. We blijven kijken waar we ons recruitmentproces kunnen verbeteren en hoe we onze aantrekkingskracht voor potentiële kandidaten kunnen vergroten.

Inhuur en personeelsbegroting
Door de krapte op de arbeidsmarkt blijft het nodig om externe medewerkers in te huren. Vooral in het ruimtelijk domein is er schaarste van personeel, waardoor we genoodzaakt zijn hiervoor in te huren. Maar ook voor het tijdelijk vervangen van medewerkers die langdurig ziek zijn of met zwangerschapsverlof huren we in. Deze inhuur is noodzakelijk om de dienstverlening aan inwoners en bedrijven niet in gevaar te brengen. De kosten voor inhuur betalen we zoveel mogelijk uit het personeelsbudget, maar bijvoorbeeld ook uit gelden die we krijgen vanuit het Rijk (bijvoorbeeld voor werkzaamheden voor de vluchtelingen vanuit de Oekraïne). De prognose van het personeelsbudget op dit moment is, dat we, inclusief de kosten voor inhuur, eind dit jaar uitkomen. Wel geven we een winstwaarschuwing af voor projecten en inhuur bij vervanging van ziekte.

Ziekteverzuim
Het ziekteverzuim was in het 1e kwartaal 9,16%. In het 2e kwartaal 7,75%. Dat betekent dat het ziekteverzuimpercentage is gezakt, maar nog steeds hoog is. Deze daling in het verzuim is bereikt doordat teamleiders eerder het gesprek aan zijn gaan met hun medewerkers, waardoor dreigend ziekteverzuim voorkomen kan worden. Daarnaast levert onze arbodienstverlener specialistische kennis rondom verzuimbegeleiding in bepaalde casuïstiek.

Deze pagina is gebouwd op 02/14/2024 11:07:08 met de export van 09/27/2023 14:55:12